Pressemitteilung vom 18.06.2019

11th Internationaler Literaturpreis 2019

Internationaler Literaturpreis 2019

The Internationaler Literaturpreis 2019 goes to
Fernanda Melchor and Angelica Ammar for Saison der Wirbelstürme (Verlag Klaus Wagenbach, 2019)

Announcement of the awardees and award ceremony:
Tuesday, June 18, 7 pm
Keynote by Teju Cole

The Mexican author Fernanda Melchor and the translator Angelica Ammar will be awarded the 2019 Internationaler Literaturpreis for the novel Saison der Wirbelstürme and its translation into German. The award is endowed with €35,000; €20,000 for the author and €15,000 for the translator.

Statement of the jury
“Fernanda Melchor hat den Roman der Armut im Globalkapitalismus des 21. Jahrhunderts geschrieben, den Roman aus Armut geborener Gewalt gegen Frauen, gegen Homosexuelle, gegen Schwächere. Den Roman des gnadenlosen Kampfes der Schwächsten gegen noch Schwächere und gegen sich selbst. Den Roman einer Zerstörung, der es egal ist, ob sie zur Selbstzerstörung wird. Weil der Unterschied nicht mehr wichtig ist. „Saison der Wirbelstürme“ ist kein Roman, der sich Kapitalismuskritik auf die Fahnen geschrieben hat. Aber er verdient diesen Preis trotzdem als politischer Roman. Angelica Ammar hat in ihrer Übersetzung einen Wort- und Bedeutungsteppich ausgebreitet, dem wir lesend vertrauen können und dessen Festigkeit nie nachlässt. Die vielen Herausforderungen des Originals hat sie mit großer Eleganz bewältigt, immer in vollem Verständnis des Textes. Ihre Übersetzung ist eine ungeheure Leistung.“

The award ceremony will open with a keynote by Teju Cole, who received the 2013 Internationaler Literaturpreis. After his talk, this year’s awardees will be announced by the jury and honored with a speech by Robin Detje. In a conversation with Daniel Medin, the author and the translator will present their work, shedding light on the real events on which the novel is based.

Following the award ceremony, the audience is invited to mingle with the participants on the roof terrace over drinks and music.

The author
Fernanda Melchor, born in Veracruz, Mexico in 1982, writes novels and features (crónicas) for which she has been awarded numerous prizes. She lives in Puebla and is considered one of the most talented writers of her generation. Her debut novel, Falsa liebre was published in 2013, as was her collection of crónicas Aquí no es Miami. Her second novel Temporada de huracanes (Hurricane Season) was published simultaneously in several countries, including the USA, Italy, France and the UK.

The translator
Angelica Ammar was born and raised in Munich. After a long stay in Ghana, she studied Romance languages and ethnology in Munich, Madrid and Paris, where she lived for ten years. She moved to Barcelona in 2007. Her debut novel Tolmedo was awarded the Jürgen-Ponto-Stiftung literature prize in 2006. Her second novel, Die Zeit der grünen Mandeln, was published in 2010. She has translated Sergio Pitol, Mario Vargas Llosa, Rita Indiana, Gioconda Belli, Eduardo Galeano and Horacio Quiroga, among others, from Spanish.

The 2019 jury
Robin Detje, Jens Hillje, Tobias Lehmkuhl, Verena Lueken, Daniel Medin, Elisabeth Ruge, Daniela Seel

You can find all of the events of the Internationaler Literaturpreis and general information at: hkw.de/literatureaward; please send press inquiries to Friederike Jacob at press releases at hkw.de/press; press photos hkw.de/pressphotos

The Internationaler Literaturpreis is awarded by Haus der Kulturen der Welt with Stiftung Elementarteilchen. In cooperation with the Literarisches Colloquium Berlin (LCB), TOLEDO, Verband deutschsprachiger Übersetzer literarischer und wissenschaftlicher Werke (VdÜ), Kurt Wolff Stiftung (KWS), Börsenverein des Deutschen Buchhandels Landesverband Berlin-Brandenburg e.V., Buchhandlung ocelot, Literaturfestival Leukerbad, the Amerika-Gedenkbibliothek, Shared Reading and the Sonntagsbureau.
Haus der Kulturen der Welt is funded by the German Federal Commissioner for Culture and the Media and the German Foreign Ministry.

Press contacts
Friederike Jacob